Je eigen winkel in Beverwijk beginnen


Je bent ondernemer, hebt een goed idee en wil je eigen winkel beginnen. Dat is niet alleen leuk en uitdagend, er komt ook veel bij kijken. Je kunt niet alles van te voren berekenen en een stuk risico kun je niet uitsluiten als ondernemer. Toch geldt: goed starten in de retail valt of staat met een goede voorbereiding. Laat je uitgebreid informeren.

Benut de kennis en ervaring van experts

We hebben de afgelopen jaren veel vragen van (door)startende retail-ondernemers gekregen over diverse onderwerpen die te maken hebben met het opzetten van een eigen winkel. Vaak betrof het vergelijkbare vragen en problemen. Dit inzicht motiveerde ons om samen met partners informatie te gaan delen. De informatie die we publiceren wordt continu collectief verfijnd en uitgebreid. Omdat jij natuurlijk ook de nodige kennis hebt op jouw vakgebied, vragen we ook jou om bij te dragen. Doe je mee?

Laat het weten via het contactformulier.

Start met een checklist

Ben je lekker onderweg met je nieuwe winkel? Onderstaand een handige checklist met daarin zoveel mogelijk objectieve informatie verwerkt.

Checklist: hoe begin ik een eigen winkel?


Het grove idee


Jij hebt het ei van Columbus bedacht. De eerste vraag die je jezelf stelt is: “is hier een markt voor?” Hoe bepaal je voor jouw unieke product/dienst of mensen daar interesse in hebben? Bedenk of je met je winkel en eventuele website uit de kosten komt. En zeer belangrijk: wáár ga je met een winkel starten? Als ondernemer heb je niet alleen een passie en geloof in je eigen product/dienst, maar wil je er ook iets aan verdienen.

Ons advies is om eerst je idee grof uit te werken om een en ander voor jezelf en anderen duidelijk te krijgen. Werk stapsgewijs je plannen uit en ga dan pas verder.

a. Wat is je product of dienst?
b. Is het al in de markt? (evt in het buitenland) en kun je daar informatie over krijgen.
c. Als het al in de markt is: is franchising dan wellicht een optie?
d. Is er vraag naar en zo ja door wie (doelgroep)?
e. Kun je voldoende met je product of dienst verdienen om het interessant te krijgen.
Online kun je heel veel informatie vinden die je mogelijk kunnen helpen. Zoek op vergelijkbare producten en diensten. Kijk hoe dat werkt, wat ze er voor vragen, eventuele informatie van potentiele doelgroepen en of die aanwezig zijn op de locatie waar jij mogelijk iets wilt beginnen.
Als je je idee grof uitgewerkt hebt bespreek het dan met anderen (ondernemers) die al actief zijn. Praat met winkels die al in de buurt zitten. Praat met potentiele afnemers om te zien of er interesse is in jouw product/dienst. Vraag wat ze eventueel bereid zijn te betalen als het een volledig nieuwe product of dienst betreft.
a. Geloof ik echt in mijn product of dienst?
b. Ga ik er blij van worden als ik dit ga doen?
c. Ga ik hier op het einde van de maand voldoende uithalen om van te leven?
d. Ben ik bereid om het risico te nemen.


Als het antwoord op al deze laatste vragen in principe JA is ga dan alles verder goed uitwerken en zorg dat je de juiste en voldoende informatie hebt om op een goede manier te beginnen. Je kunt die stap ook overslaan en er gewoon voor gaan maar dat brengt meer risico met zich mee en moet je je ook kunnen veroorloven…

Een verder uitgewerkt Business Plan


Door je idee verder uit te werken in een Business Plan ga je zelf ook meer inzicht krijgen en loop je tegen zaken aan waar je in eerste instantie niet over nagedacht hebt.

Een andere belangrijke reden is dat wanneer je geld nodig hebt om je plannen uit te voeren, de financiële dienstverleners om een Business plan zullen vragen. Zonder een goed businessplan is het het overtuigen van een kredietverstrekker, zodat die je geld leent of investeert bijna onmogelijk.

Een ondernemingsplan is het begin van een succesverhaal. Net als bij elk ander plan gaat daar een goed idee achter schuil. Maar wanneer is een idee goed? Om daarachter te komen, stel je jezelf drie vragen: vind ik de dienst of het product zelf leuk, heb ik de juiste kennis en bagage om het op de markt te zetten en is er voldoende vraag naar? Zodra je deze vragen met een volmondig 'ja' kunt beantwoorden, is de basis voor een goed ondernemingsplan gelegd.

Nu kun je aan de slag met het schrijven van ondernemingsplan: geen afgeraffeld schoolwerkstuk, maar een helder geschreven en financieel goed onderbouwd verhaal dat steunt op gedegen onderzoek.

In het eerste deel van een ondernemingsplan stel je jezelf voor, maak je jouw plannen kenbaar en geef je een beknopte samenvatting van wat er in de andere hoofdstukken aan bod komt.

Trek de lezer in je verhaal
Om de aandacht van een investeerder of kredietverlener te trekken, is het van belang dat je hem of haar in je verhaal meeneemt. Op de eerste pagina moet de investeerder al hebben besloten om met je in zee te gaan. Val met de deur in huis en vertel welk gat in de markt je met jouw onderneming gaat vullen. Waar is vraag naar en met welke dienst of product ga jij die vraag beantwoorden? Geef tegelijkertijd nog niet alles prijs. Houd het spannend, zodat de investeerder ook de rest van het plan wilt lezen.

Wie ben jij als ondernemer? Wat is je achtergrond en expertise en wat drijft jou om van dit nieuwe bedrijf een groot succes te maken?

Vervolgens vertel je iets over jezelf. Voor de meeste ondernemingen geldt: de vent is de tent. Hoe transparanter en leuker je over jezelf vertelt, hoe groter de kans dat je het vertrouwen van de investeerder wint. Hiermee vergroot je de kans van slagen enorm. Vergeet naast je werkervaring en opleiding(en) niet te benoemen wat je tot nu toe allemaal hebt bereikt en hoe je dat hebt gedaan. Wanneer je binnen de branche al mijlpalen hebt bereikt, prijzen hebt gewonnen of patenten hebt verkregen, spring je helemaal in het oog.

In dit hoofdstuk zet je jouw plannen uiteen voor het bedrijf en de sector waarin je straks zult opereren.

Vorm je een team met meerdere ondernemers? Laat dan zien hoe goed jullie elkaar aanvullen en op welke manier jullie optimaal samenwerken. Maak ook duidelijk dat mensen met een sleutelpositie niet zomaar weg kunnen. Het verstrekken van aandelen helpt om onmisbare mensen aan boord te houden. Ontbreekt er nog bepaalde expertise, maak dan duidelijk hoe je deze opvult. Dat kan door experts in te huren of met andere partijen samen te werken. Hoe concreter, hoe beter: namen noemen helpt enorm.

Dit hoofdstuk staat in het teken van de afzetmarkt van je toekomstige onderneming. Waar liggen in jouw markt kansen en wat zijn risico's (die zijn er namelijk ook altijd) waarmee je rekening moet houden?

Wees onderscheidend in de markt
Jouw dienst of product kan weliswaar uniek zijn, maar met concurrenten heb je vrijwel altijd te maken. Zijn die er nog niet, dan zullen ze vroeg of laat opduiken. De uitdaging is om de concurrentie het hoofd te bieden. Laat de investeerder zien dat je op de hoogte bent van andere spelers en maak duidelijk waarom de markt nog ruimte biedt voor jouw product. Is de markt verzadigd, toon dan aan hoe je klanten bij je concurrenten wegkaapt. Dat geldt ook voor substituten, producten of diensten die voor klanten een alternatief bieden. Bouw je een hotel, dan zijn ook campinggasten een interessante doelgroep.

Ga risico's te lijf
Als ondernemer is het onvermijdelijk dat je risico's neemt. De kunst is om die risico's zoveel mogelijk te beperken en waar mogelijk te elimineren. Dat kan bijvoorbeeld door te zorgen dat een huurcontract nooit korter is dan de looptijd van je lening. Wanneer je voor vijf jaar een pand huurt en de looptijd van je lening bedraagt acht jaar, loop je het risico na vijf jaar op straat te staan en dus geen inkomsten meer te genereren om je lening af te betalen. Zorg dus dat dit soort reële risico’s niet meer in je ondernemingsplan staan of geef aan hoe je dat denkt op te lossen.

Door een goed marketingplan te schrijven, krijg je direct beter zicht op de kansen in de markt en (haalbaarheid van de) doelen uit je bedrijfsplan. Zo kun je jouw onderneming dus een vliegende start geven.

Ken je doelgroep
Om van een onderneming een succes te maken, is het niet onbelangrijk dat je je klanten weet te vinden en vice versa. Daarvoor moet je wel eerst weten wie je doelgroep is, waar ze zich bevinden en op welke manier je ze aanspreekt. Om daarachter te komen, kruip je in de huid van een potentiële klant: wat denkt, hoort en ziet die, waar zit zijn pijn en verlangen en met welke boodschap kan ik hem of haar overtuigen? Daar kom je het beste achter door simpelweg met je beoogde doelgroep te praten.

Zorg voor een samenhangend geheel
Zorg er met deze informatie vervolgens voor dat je product of dienst goed bij je doelgroep aansluit. Verkoop je een product aan tieners? Adverteer dan niet op een billboard langs de snelweg, maar op digitale kanalen. Denk ook aan het besteedbare budget en zorg voor personeel waarmee je klant zich kan identificeren. Met andere woorden: je product, prijs, plaats, promotie en personeel moeten naadloos op elkaar én bij je doelgroep aansluiten.

Vergroot de kans van slagen
Hoe weet je nou of die doelgroep ook daadwerkelijk je product gaat afnemen? Een investeerder wil immers wel weten of er een kans van slagen is op de markt. Daar kun je op verschillende manieren achter komen. Met het draaien van een pilot weet je of er mensen zijn die echt geïnteresseerd zijn en achterhaal je bovendien kinderziektes. Ook het bekijken van start-ups met vergelijkbare producten of diensten levert een hoop kennis op. Tot slot helpt het enorm om afnemers een intentieverklaring te laten te tekenen. Hiermee kun je een investeerder of kredietverstrekker laten zien dat er concrete interesse is in de afname van je dienst of product.

Indien op jouw producten of diensten bepaalde wet-regelgeving van toepassing is dan is het wenselijk dat je dit ook kort toelicht.

Een financieel plan is een essentieel onderdeel van je businessplan. Je gaat hier niet alleen in op de directe en indirecte kosten (denk aan: bedrijfsruimte huren, bedrijfsmiddelen aanschaffen, personeel aannemen etc.), maar legt ook uit hoe het businessmodel in elkaar steekt, wat de omzetverwachting is en hoe jij de liquiditeitsbegroting voor je ziet.

Schets een realistisch financieel beeld
De kunst is om een realistisch beeld te schetsen van de verwachte inkomsten en uitgaven. Dit is namelijk van belang voor het benodigde krediet. Wanneer je een torenhoge omzet verwacht in het eerste kwartaal, komt dat niet geloofwaardig over en zal een investeerder niet snel instappen. Wat een kredietverstrekker wel vertrouwen geeft, is wanneer je een gedeelte van de investering uit eigen vermogen betaalt. Daarmee laat je zien dat je zelf ook bereid bent om risico's te nemen.

Welke extra kosten moet ik rekening mee houden voor een winkel
Denk bijvoorbeeld aan: buma -stemra, energie, internet – telefonie, belastingen

Wanneer je ondernemingsplan is afgerond, is het zaak de juiste partij te vinden die het aandurft om geld te investeren in jouw onderneming. Wie die partij is, hangt vaak af van de sector en het type onderneming. Banken verstrekken veelal leningen aan traditionele sectoren zoals de detailhandel, horeca en transport. Qredits is een geduldige partij waar voornamelijk start-ups bij terechtkunnen. Private investeerders stappen meestal in bij nieuwe producten of diensten met een hoge kans van slagen en daarmee vaak ook een hoog risicoprofiel.

Gratis sjablonen en voorbeelden van ondernemingsplannen zijn o.a. te vinden op de sites van onder meer de Rabobank, Qredits en ING.

Heb je zelf geen ervaring met het opzetten van een plan dan is het handig dat je daar wat hulp in krijgt. Er zijn adviseurs bij banken, branche organisaties en tevens zijn er adviseurs die je kunnen helpen.

Wanneer je het opstellen van een ondernemingsplan uit handen wilt geven, dan zijn o.a. de volgende ondernemingen hierin gespecialiseerd: Ondernemingsplannenfabriek, MKBusinessplan, Credo-Ondernemingsplan, Ondernemingsplanhulp, Claassen, Moolenbeek en Partners, The Orange Mill en Plannable.

Winkelnamen zijn er in alle soorten en maten. De keuze voor de meest geschikte naam is meestal persoonlijk maar kan ook per sector verschillen. Je hebt zeer creatieve, maar ook heel degelijke namen. Een goede naam is onderscheidend en duidelijk, maar mag ook niet te veel lijken op bestaande namen en merken.

In de ene sector zullen mensen bijvoorbeeld eerder een creatievere insteek waarderen dan in de andere. Maar over het algemeen doe je er bij je naam verstandig aan om niet al te ver door te denken.

Ga je dus liever voor een herkenbare naam die je klant in één klap duidelijk maakt wat hij aan jou heeft en wat jouw producten of diensten voor hem kunnen betekenen of bedenk je iets geks wat mogelijk blijft hangen maar waar je mogelijk veel langer over doet voordat het bij je doelgroep bekend is.

Koppel je de naam van je producten of diensten dat die je verkoopt aan de naam van je winkel. Deze methode heeft zijn voordelen met betrekking tot je naamsbekendheid, maar wat doe je als het product (of de dienst) straks niet langer deel uitmaakt van jouw business?

Zie een bedrijfsnaam daarom liever niet als een aanvullende marketingtool, maar als het fundament van je merk en jouw toekomstige inkomsten.

Het gaat wat ver om jouw belangrijkste doelgroep te vragen om voor jou een naam te verzinnen, maar het kan wel degelijk lonen om te ontdekken wat voor soort namen jouw potentiële klanten aanspreken en dit ook met eens te bespreken met mogelijke leveranciers die al langer in de markt zitten.

Heb je de intentie om jouw product of dienst ook buiten onze landsgrenzen aan te gaan bieden via bijvoorbeeld een webshop of weet je nu al dat je uit wilt breiden naar meerdere landen dan kan het handig zijn om daar me je naam rekening mee te houden.

Daarin is het ook raadzaam om ook rekening te houden met de betekenis van een productnaam binnen een bepaalde taal of cultuur.

Is je winkelnaam ook je handelsnaam eenmaal dan ben je er helaas nog niet. Er worden in Nederland namelijk belangrijke voorwaarden gesteld aan de registratie van een handelsnaam.

Zo moet je, voordat je jouw onderneming officieel inschrijft in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK), eerst hebben gecontroleerd of de gewenste bedrijfsnaam nog wel beschikbaar is.

Houd daarbij rekening met het feit dat het niet zomaar is toegestaan om bestaande (merk)namen te gebruiken.

Daarnaast mag de handelsnaam van jouw keuze niet verwarrend of misleidend zijn en moet je je hiermee juist voldoende kunnen onderscheiden.

Tip: Check altijd vooraf even of de naam die je wilt gaan voeren nog beschikbaar is als url op internet. Kijk hiervoor bijvoorbeeld op www.sidn.nl

Een rechtsvorm is de juridische vorm die u kiest voor uw bedrijf. Het bepaalt onder meer de (privé-) aansprakelijkheid voor schulden en belastingverplichtingen.

Er zijn rechtsvormen met rechtspersoonlijkheid en rechtsvormen zonder rechtspersoonlijkheid. Bij een rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid bent u met uw privévermogen aansprakelijk voor de schulden van uw bedrijf. Dit is bij een rechtsvorm met rechtspersoonlijkheid meestal niet het geval.

Zie voor een handig overzicht het volgende schema: Schema KvK Rechtsvormen (PDF)

a) Kijk naar de samenstelling van je onderneming
Ben je alleen, dan is een eenmanszaak of besloten vennootschap (bv) vaak de beste optie. Inventariseer welke risico’s je loopt, en denk daarover na. Veel risico's kunt je beperken met verzekeringen en goede contracten.

b) Bepaal hoe je aansprakelijk wilt zijn
Bij een eenmanszaak en vennootschap onder firma (vof) ben je met je privévermogen aansprakelijk voor eventuele schulden van je bedrijf. Schuldeisers kunnen dan bijvoorbeeld beslag leggen op je privébezittingen. Ook op dat van je partner, als je daarvoor niets geregeld hebt. Bij een rechtspersoon, zoals een bv, ben je alleen in uitzonderlijke gevallen privé aansprakelijk voor de schulden van je bedrijf.

c) Bepaal wat fiscaal het gunstigst is
Als eigenaar van een eenmanszaak of vof betaal je inkomstenbelasting over de winst. Als eigenaar van een eenmanszaak of vennoot van een vof heb je vaak recht op extra belastingvoordelen , zoals de zelfstandigenaftrek. Vooral in de startfase, wanneer je bedrijf relatief weinig winst maakt ben je fiscaal meestal beter af met een eenmanszaak of vof.

Een bv betaalt vennootschapsbelasting en eventueel dividendbelasting. De directeur-grootaandeelhouder (dga) betaalt daarnaast inkomstenbelasting over zijn loon en over het uitgekeerde dividend. Bij een bv is de belasting gemiddeld lager dan bij een eenmanszaak of vof, maar de kosten zijn hoger. Onder meer door jaarrekeningsverplichtingen en accountantskosten. Een directeur-grootaandeelhouder heeft geen zelfstandigenaftrek.

d) Oprichtingseisen per rechtsvorm
Voor een eenmanszaak en vof gelden geen oprichtingseisen of kapitaal. Een bv (rechtspersoon) moet worden opgericht bij de notaris en er geldt een kapitaalinbreng van minimaal 1 eurocent.

De eenmanszaak
De meeste startende ondernemers starten een eenmanszaak omdat je deze eenvoudig opricht. en met een eenmanszaak heb je in het begin meestal meer belastingvoordeel dan bijvoorbeeld een bv.

Besloten vennootschap (bv)
Een besloten vennootschap (bv) is een rechtspersoon, een zelfstandige entiteit. Dat betekent dat de bv in de meeste gevallen aansprakelijk is voor eventuele schulden. Het kapitaal van een bv is verdeeld in aandelen, die in bezit zijn van de aandeelhouders. De hoogste macht ligt bij deze aandeelhouders. Qua aansprakelijkheid dus mogelijk interessanter en ook als je met meerdere partners wilt werken kan dit handig zijn. Let wel dat het qua kosten minder gunstig kan zijn afhankelijk van wat je omzet/winst is en wat je jezelf uitkeert.

Vennootschap onder firma (vof)
Ga je samen met anderen een bedrijf starten dan kun je ook voor een vennootschap onder firma (vof) kiezen. Ieder persoon die meedoet wordt dan vennoot en brengt iets in. Het is aan te raden om een vennootschapscontract op te stellen.

Operationeel aan de slag


Als je alle voorbereidingen hebt gedaan dan sta je natuurlijk te popelen om zo snel mogelijk te starten. Hou er rekening mee dat je niet alles kunt voorzien of afdekken. Daar ben je dan ook ondernemer voor. Staan alle seinen voor jezelf op groen? Dan kan je nu aan de slag!

Moet je je bedrijf inschrijven bij de KvK?

Alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland moeten zich inschrijven in het Handelsregister.

Volgens de wet heb je een onderneming als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. In de praktijk is het voor de meeste rechtsvormen wel duidelijk maar voor een eenmanszaak of een zzp-er kan het soms lastig zijn om precies te bepalen wanneer er sprake is van een onderneming.

De Kamer van Koophandel gebruikt drie criteria om te bepalen of je een onderneming hebt. Deze sluiten aan bij de criteria die de Belastingdienst gebruikt om te bepalen of je btw-plichtig bent.

3 criteria voor een onderneming:

  • 1) U levert goederen en/of diensten
    Goederen: u verkoopt bijvoorbeeld kleding.
    Diensten: u bent bijvoorbeeld timmerman, journalist of boekhouder.
  • 2) U vraagt hier een meer dan symbolische vergoeding voor
    Het gaat dus niet om vrijwilligerswerk of een hobby die alleen maar geld kost.
  • 3) U neemt deel aan het (normale) economische verkeer
    Als u een fiets opknapt en verkoopt aan familie of vrienden, dan bent u geen ondernemer.

Voldoe je aan deze drie criteria dan kan je onderneming worden ingeschreven.

Bij de beslissing om je bedrijf wel of niet in te schrijven is het ook belangrijk dat je onderstaande indicatoren in aanmerking neemt.

  • Investeringen
    Werk je zelf in het bedrijf en neem je personeel in dienst? Dit zijn duidelijke indicaties dat er een onderneming wordt uitgeoefend.
  • Regelmaat
    Als u regelmatig werkzaamheden uitvoert of een grote eenmalige activiteit organiseert dan wijst dit op het hebben van een onderneming.
  • Één opdrachtgever
    Als u het hele jaar maar voor 1 opdrachtgever werkt dan lijkt het er meer op dat u in loondienst bent.
  • Mate van zelfstandigheid
    Als ondernemer bepaalt u hoe en wanneer u uw werk doet. Ook als u zich laat inhuren door een opdrachtgever.

Inschrijven en de Belastingdienst

Start je een onderneming en heb je je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK) dan geeft de KvK je gegevens automatisch door aan de belastingdienst. Je hoeft je onderneming dus niet apart aan te melden.

Krijg ik meteen een btw-nummer?

Geef je tijdens het inschrijven bij de Kamer van Koophandel alle gegevens door, die de belastingdienst van je nodig hebben dan krijg je direct een brief mee met je btw-nummer. De belastingdienst bevestigt je btw-nummer daarna per brief.

Heb je niet direct alle gegevens bij de hand tijdens je inschrijving? Dan gaat de belastingdienst na of je ondernemer bent voor de btw. Je ontvangt dan binnen 5 werkdagen een btw-nummer.

Je gaat starten of bent net gestart. Je hebt dan een zakelijke rekening nodig om je financiën te beheren. Er zijn 10 banken om uit te kiezen die zakelijke rekeningen aanbieden. Knab, Bunq, ASN, SNS, ABN AMRO, ING, Rabobank, Triodos, Van Lanschot en N26.

Welke bank biedt de beste voorwaarden aan, welke bank heeft de goedkoopste zakelijke rekening, welke bank heeft de beste service en welke bank biedt de mogelijkheden aan die jij nodig hebt?

Op https://zzpdaily.nl/beste-zakelijke-rekening staat een aardig artikel waar je meer informatie kunt vinden. Hier ligt echter wel de focus op de gemiddelde startende ZZP die minder transacties zullen doen als iemand die een eigen winkel begint.

Veel banken bieden ook pakketten aan of de combinatie met verzekeringen. Het loont zich dus de moeite om eerst eens goed rond te kijken.

Verder zijn er ook praktische zaken waar je rekening mee moet houden zoals bijvoorbeeld het afstorten van kasgelden. Hiervoor is het handig als de bank waar je een rekening hebt in de buurt zit. Dat scheelt een hoop tijd en het ook qua veiligheid handiger.

Je kunt in beginsel alles verzekeren maar of dat nodig en of wenselijk is is de vraag.
Wat kan je, jouw medewerkers of je bedrijf overkomen? De belangrijkste bedrijfsrisico’s zijn:

  • Inbraak en diefstal
  • Brand
  • Aansprakelijkheid
  • Arbeidsongeschiktheid

Hoe groot is de kans dat zoiets gebeurt? Wat is de impact van zo’n gebeurtenis voor je bedrijf? Komt je in de financiële problemen of liggen uw werkzaamheden stil? En voor hoe lang?
Hoe je omgaat met kosten versus risico is voor een ieder anders. Onderstaand een aantal verzekeringen die van toepassing zijn voor (door)starters.

  • Via een opstalverzekering is het bedrijfspand verzekerd. Als je een pand huurt is dat in principe afgedekt voor de eigenaar van het pand maar het kan geen kwaad om dat vooraf te checken.

  • De inventarisverzekering biedt dekking tegen schade aan bedrijfsmiddelen zoals gereedschappen, machines, computers en elektronica.

  • Met een voorraadverzekering verzeker je je handelsvoorraad. Meestal zijn de goederen die buiten het bedrijfspand, maar wel op eigen terrein, staan ook meeverzekerd.
    Sommige verzekeraars bieden de inventaris- en voorraadverzekering als één product aan. Zoek dan ook goed uit wat je nodig hebt en betaal niet onnodig te veel premie.

  • Stel dat je bedrijf door brand of een andere oorzaak stil komt te liggen. Je omzet ligt dan stil, maar je personeelskosten en huur lopen wel gewoon door. De vergoeding van de bedrijfsschadeverzekering dekt de vaste kosten en eventueel gederfde winst zodat je je bedrijf kunt voortzetten.

  • Je hebt een prachtige winkel geopend maar een klant struikelt over je vloerkleed.
    Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt de schade die je aanricht bij anderen. De aansprakelijkheid van je bedrijf valt niet onder je privé aansprakelijkheidsverzekering.

  • Helaas krijgen veel ondernemers te maken met een juridisch conflict. Een rechtsbijstandverzekering biedt professionele juridische ondersteuning, zoals de kosten voor juridisch advies, proces- en gerechtskosten en advocaatkosten. Vaak hebben de conflicten te maken met niet betaalde rekeningen. Let dus goed op dat er ook incassobijstand in jouw rechtsbijstandsverzekering is opgenomen.

Vaak bieden banken, verzekeringsmaatschappijen en brancheorganisaties 'pakketten' aan. Vergelijk de premies en dekking goed en win eventueel advies in bij een onafhankelijke adviseur.
Online kun je bijvoorbeeld kijken op Independer.nl, Pricewise.nl, verzekering.nl, verzekering-vergelijken.nl of hoyohoy.nl.

Kijk hierbij niet alleen naar prijs maar ook naar de dekking van de verzekering en de randvoorwaarden. Zo zullen verzekeraars bijvoorbeeld met een inbraak verzekering boven een bepaald bedrag eisen dat je een werkend alarmsysteem met een melding op een meldkamer hebt. Voldoe je niet aan die eis dan kan het zomaar zijn dat ze niet of maar gedeeltelijk uitkeren.

Je huurkosten zijn vooraf bekend maar of je op een locatie geld kunt verdienen is de vraag. Betaal je veel voor een high traffic locatie dan moet zich dat wel terugverdienen. Heb je die traffic niet perse nodig dan kan een locatie met minder traffic ook prima zijn.

Grofweg wordt er een vuistregel toegepast dat je in beginsel niet meer dan 8 a 10% van je omzet uit kunt geven aan het huren van een pand.

Hoe zit het verder met de omgeving. Wie zit er om je heen en is dit een voordeel of juist een bedreiging?

Heb je producten of diensten waar mensen speciaal voor naar de winkel komen of ben je afhankelijk van wat er door de straat heenloopt.

Ben je die specialist of speciaalzaak die mensen opzoeken dan heb je minder behoefte aan een high traffic locatie waardoor je aanzienlijk kan besparen op je huurprijs.

Kijk dus goed naar waar je wilt gaan zitten. Ga naast het bekijken van passantencijfers ook zelf doordeweeks en in het weekend op de locatie kijken en praat met de ondernemers die er al zitten.

Hoeveel ruimte je nodig hebt is afhankelijk van de producten/diensten die je gaat voeren. Bepaal voor jezelf hoeveel ruimte je producten in beslag gaan nemen en wat je aan ruimte voor een toonbank etc nodig hebt.

Daarnaast is een goede loop in je winkel ook noodzakelijk. Zeker als het druk is moet mensen normaal door je zaak kunnen lopen.

Naast ruimte voor je producten is een stuk opslag wenselijk/noodzakelijk en als je personeel hebt is een klein gedeelte om te kunnen eten of een plek om te werken ook handig. Dit zal uiteraard afhankelijk zijn van een aantal factoren die voor een ieder anders zijn.

Tip: Wil je snel kijken wat je ongeveer aan ruimte nodig hebt dan kun je op een aantal sites online gratis een vloerplan maken.

Afhankelijk van het product of de dienst die je aanbiedt zal je te maken hebben met drukke en rustige perioden binnen het jaar. Als je begint is het handig om voor een drukke periode je pand klaar en open te hebben.

Houd er, afhankelijk van het aanbod wat je zoekt, rekening mee dat je tijd nodig hebt om een geschikt pand te vinden, er uit te komen met de eigenaar en vervolgens alles operationeel te regelen. Afhankelijk of je heel veel aan een pand moet doen kan hier zomaar, vanaf de start van je zoektocht, een paar maanden overheen gaan.

Voor reguliere huur gaat men regulier nog steeds uit van contracten van 5 jaar met daarna een verlenging van 5 jaar. Tegenwoordig zien we echter steeds meer contract afspraken waarbij partijen een break afspreken na bijvoorbeeld een periode van 1 of 2 jaar.

Tijdelijk huren zien we tegenwoordig ook steeds vaker. Een veel gebruikte term is dan een Pop-up store. Denk dan aan een tijdelijke promotie, een product introductie van een nieuw merk, een tijdelijk informatiepunt of een partij die voor een aantal maanden goederen wil verkopen.

De intentie is om voor de kortere termijn iets te doen en er dan mee te stoppen.

Er wordt dan een vaste periode afgesproken die kan variëren van een aantal dagen tot een aantal maanden echter nooit langer dan 2 jaar minus 1 dag. Zodra men over de 2 jaar heen gaat praten we over reguliere/vaste huur.

Als de intentie is om voor langere tijd te huren maar eerst te kunnen testen of een concept wel werkt op de betreffende locatie dan spreken we over Flexibel huren. Partijen hebben dan wel de intentie om voor langere tijd iets te doen maar willen het risico beperken.
Een contract wordt dan in principe aangegaan voor langere tijd (5 jaar) maar er wordt dan een break of mogelijk zelfs 2 breaks in een contract opgenomen na een eerste periode (en evt 2e). Dit kan zijn na een half jaar, een jaar en bijvoorbeeld 2 jaar. Hierbij heeft de huurder dan het recht om het contract te ontbinden conform de afspraken die daar dan over gemaakt zijn.

Een andere optie om het risico van het huren van een pand te beperken is door met een eigenaar een percentage van de omzet aan huur af te dragen, omzet gerelateerde huur.
De meeste eigenaren staan hier niet voor open omdat ze vinden dat het ondernemers risico bij de ondernemer hoort. Tevens is het lastig om alles te controleren. Goede afspraken daarin zijn dus essentieel.

Als een eigenaar er voor open staat dan wordt er vaak gekozen voor een tussenvariant waarbij er een gedeelte van de huur vast betaald wordt en een gedeelte variabel op basis van de omzet.

Ga je zelf zoeken en doe je zelf de onderhandeling met een makelaar/eigenaar of schakel je zelf een makelaar of andere adviseur in?

Net zoals veel andere zaken die je doet als ondernemer komt alles neer op kosten versus risico. Ga je sowieso altijd zelf ook oriënteren. Door simpelweg online op de diverse aanbod websites te kijken kun je al een redelijk beeld vormen wat er leeg staat en wat de gangbare prijzen per meter zijn in een bepaalde straat of een bepaald gebied. Dit zullen echter altijd indicaties zijn want het ene pand is het andere niet.

De staat van het pand, hoeveel frontbreedte heb je, de aanwezige voorzieningen, overige condities die je af kunt spreken. Zijn er evt verborgen gebreken, heb je te maken met andere (lokale) regelgeving die voor jou nu of in de toekomst relevant is of gaat worden?

Er komt toch wel het e.e.a. bij kijken en zeker als je voor langere tijd gaat huren is het wenselijk dat je de zaken goed regelt.

Alle panden hebben een bestemming waarin aangegeven wordt wat er wel en niet mag.
Op www.ruimtelijkeplannen.nl kun je voor het door jou gewenste pand zien wat de bestemming is.

Ga je iets doen met Horeca dan heb je te maken met aanvullende regels:

  • Voldoet de inrichting van je zaak aan de eisen voor horeca? Kijk op Bouweisen.
  • Heb je een exploitatievergunning nodig?
  • Ga je alcohol schenken? Bekijk dan welke drank- en horecavergunning je nodig hebt.
  • Heb je een terras? Check dan het terrassenbeleid.

Er zijn landelijke regels waar je je aan moet houden maar tevens zijn er per gemeente lokale regels / verordeningen van toepassing. Het meeste moet je terug kunnen vinden als je op de site van een gemeente zoekt naar de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

Verder nog een paar praktische zaken waar je mee te maken kunt krijgen:

  • Is er een reclamebeleid, wat mag wel en wat niet? Is er een reclamenota?
  • Wordt er reclamebelasting geheven of is er een bijdrage aan de BIZ?
  • Wat zijn de regels mbt de openingstijden?
  • Parkeren, voor jezelf en je toeleveranciers. Wat kan wel en niet?
  • Hoe is het bedrijfsafval geregeld?

Je hebt een pand geregeld en nu zal het ingericht moeten worden. Het moet voldoen aan jouw wensen en doelstellingen. Het moet praktisch zijn voor je verkoop maar hoe zit het met opslag, voorzieningen voor jezelf en personeel, beveiliging en overige praktische zaken? En het belangrijkste hoe creëer je die optimale klantbeleving in je zaak.

Moet er daarvoor bouwkundig nog e.e.a. gedaan worden en hoe zit het dan met vergunningen?

Als je tijdelijk of flexibel een pand huurt zal je de kosten initieel laag willen houden en ga je sommige dingen dus niet doen omdat je dat op korte termijn niet terug verdient. We maken onderstaand dus een onderscheid tussen lang en kort huren.

Tevens gaan we in op de vraag of je dit allemaal zelf kunt/ wilt doen of dat je het beter uit kunt besteden.


  • Wat moet er allemaal in een pand komen?

    Een balie, kasten, rekken etc. Heb je dat al staan?
    Moet je die nog kopen of laten maken?

  • Welke faciliteiten heb ik minimaal nodig?

    Verlichting, verwarming, water, toilet internet?
    Zit alles al in het pand of moet je hier nog veel voor doen?

  • Hoe zit het met beveiliging?

    Heb je dure producten en of heel veel kleine producten die diefstal gevoelig zijn?
    Hoe ver ga je met beveiliging van je pand en in je pand?

    Hoe zit het met je verzekering? Houd er rekening mee dat je boven een bepaald bedrag een werkend alarmsysteem nodig hebt wat aangesloten is op een alarm centrale. Check de kleine lettertjes om ellende te voorkomen!

  • Vergunningen?

    Voor tijdelijkheid zul je niet snel de boel helemaal gaan verbouwen maar ook voor kleine aanpassingen kan het zijn dat je een vergunning nodig hebt houd daar dus rekening mee.

  • Zelf inrichten of uitbesteden?

    Als je tijdelijk iets doet zijn alle kosten die je uit kunt besparen wenselijk. Houd echter rekening met het feit dat elke dag dat je niet open bent je ook geld kost.

    Een proffesional zal in principe beter en sneller werk afleveren dus tenzij je zelf heel handig bent of handige vrienden hebt kan het ook voor tijdelijkheid toch een overweging zijn om sommige zaken uit te besteden.


Algemeen

Als je gelijk voor langere tijd gaat huren wil je dat alles goed geregeld is en dat je er de komende jaren in principe geen omkijken naar hebt. Daarnaast kun je de investering die je gaat doen over een langere periode afschrijven. Heb je hier zelf geen ervaring mee dan is het waarschijnlijk wenselijk om hier hulp bij in te schakelen.

Welke processtappen zijn er voor het inrichten van een winkel voor de lange termijn:

Een winkel zet je niet zomaar neer, hier heb je een goede voorbereiding voor nodig. Denk bijvoorbeeld aan onderzoek van het pand, hoe zit het bouwkundig, voldoet het qua brandveiligheid, heb ik speciale vergunningen nodig, hoe wil ik mijn ontwerp en ga zo maar door.
Als je interesse hebt in een pand dan is het goed bouwkundig te laten bekijken hoe deze erbij staat. Vaak zijn er nog zaken die in overleg met de verhuurder/eigenaar aangepakt moeten worden, zoals bijvoorbeeld bij oudere panden het saneren van asbesthoudend materiaal.

Bij een definitieve keuze van het pand moet je ook rekening houden met het ontwerp van je winkel, wat wil ik erin hebben, hoeveel meter heb ik nodig, magazijn, toiletten, ervaring van de klanten….aan alles moet je denken. De basis om dit goed in kaart te brengen is het uit (laten) werken van een ontwerptekening, plattegronden, wandaanzichten, plafondtekening, verlichting, elektra en uiteraard je eventuele airco of klimaatinstallatie. De sfeer van je winkel moet vertaald worden naar het ontwerp en de tekeningen, alles moet bij elkaar aansluiten.
Zodra het ontwerp gereed is kan je daarmee offertes aanvragen bij alle uitvoerende partijen zoals de aannemer, vloerenlegger, elektricien en alle andere disciplines die nodig zijn. Vraag je meerdere offertes op? Zorg dan voor een goed en compleet overzicht zodat je de prijzen op regelniveau met elkaar kunt vergelijken.

De basis om dit goed in kaart te brengen is het uit (laten) werken van een ontwerptekening, plattegronden, wandaanzichten, plafondtekening, verlichting, elektra en uiteraard je eventuele airco of klimaatinstallatie. De sfeer van je winkel moet vertaald worden naar het ontwerp en de tekeningen, alles moet bij elkaar aansluiten.
Zodra het ontwerp gereed is kan je daarmee offertes aanvragen bij alle uitvoerende partijen zoals de aannemer, vloerenlegger, elektricien en alle andere disciplines die nodig zijn. Vraag je meerdere offertes op? Zorg dan voor een goed en compleet overzicht zodat je de prijzen op regelniveau met elkaar kunt vergelijken.

Met het samenstellen van de geselecteerde partijen kan je overgaan tot het maken van een uitvoeringsplanning. Omdat de huur al betaald moet worden of binnenkort gaat starten is het van groot belang dat er een efficiënte planning komt die als het ware als een treintje in elkaar gezet wordt. Een goede voorbereiding, afstemming van alle techniek en afbouw en iemand die een goede planning kan maken zijn de basis voor een verbouwing zonder kopzorgen.

Heb je inmiddels alle vergunningen binnen die nodig zijn? Deze moeten rond deze tijd in het proces wel verstrekt worden want de voorbereiding voor de winkel zit er bijna op. Nadat alle partijen de opdrachten hebben gekregen en de planning verspreid is zal iedereen alles gaan voorbereiden, bestellen en produceren op basis van de gemaakte afspraken en tekeningen.

Vergunningen rond, energieleveringen zijn geregeld, de planning is definitief en je hebt de sleutel van het pand. We kunnen starten met de afbouw en inrichting!

Alle partijen moeten aangestuurd worden en elke dag moet er besproken worden of alles op planning loopt, of alles kan volgens ontwerp en niet geheel onbelangrijk de kwaliteit en het budget moeten constant gemonitord worden. Bezoek regelmatig de verbouwing en hou de voortgang in de gaten, zorg dat de techniek klopt en er met de juiste materialen afgebouwd wordt. Planning is planning en iedereen dient zich daaraan te houden, de opening van je winkel staat immers al gepland.

Vergeet ook niet andere belanghebbenden op de hoogte te houden, bijvoorbeeld omwonenden voor leveringen of een kraan die er moet komen te staan. De gemeente dat je alles bouwt conform de verleende vergunning, schakelen met de eigenaar over alle werkzaamheden die hij tussendoor nog zou doen, afstemming met alle bouwpartners en uiteraard ook de leveranciers. Nu komt alles aan op communicatie, overzicht bewaren en weten wat je moet doen en beslissingen moet nemen. Problemen komen er niet, uitdagingen die met elkaar opgelost moeten worden binnen het vastgestelde tijdsbestek.

In de planning neem je als het goed is op een dag dat alles klaar moet zijn, de oplevering. Plan een paar uur in en loop een rondje met alle partijen, schrijf de zaken op die niet goed zijn, niet klaar zijn of nog missen. Alles moet picobello zijn vóórdat je winkel open gaat, dus ook gelijk afstemming wanneer zij de genoteerde punten (de opleverlijst) afgerond moeten hebben.

Nu is het een zaak van de laatste bouwzaken organiseren en zorgen dat de winkel schoon gaat worden, gevuld, gestyled en klaargemaakt voor de grand opening. Ook hierin is communicatie het sleutelwoord, zorg dat je van alles af weet en iedereen aanstuurt en achter de broek aan zit.

Na weken hard werken is het zover, je winkel kan open!

  • Heb ik een kassa systeem nodig
  • Welke mogelijkheden zijn er
  • Waar moet een goed systeem aan voldoen
  • Handig om te weten / rekening mee te houden
  • Pinnen? Ja graag!
    • Welke pin apparatuur heb ik nodig
    • Kopen, huren of leasen
  • Wel of niet creditcards?
  • Waar laat ik mijn cash?

Stel je eens voor dat iemand je iedere dag helpt. Iemand die allerlei dingen voor je oppakt, problemen oplost, brieven stuurt, de telefoon voor je opneemt, e-mails beantwoord, gezelligheid brengt op de werkvloer gesprekken met potentiele klanten voert en de handel gewoon voor je binnenhaalt. Dat is personeel.

Maar is het wel zo makkelijk en wat moet je allemaal wel niet regelen? Belastingen, verzekeringen, (salaris)administratie, contracten. En welke risico’s loop je? Wat kost personeel nou echt?

Als algemene regel kan je aanhouden dat het hebben van personeel in Nederland duur is. De eerste vraag is dus: Heb je echt personeel nodig? Als het antwoord ‘ja’ is, lees dan verder.

Er moet veel geregeld worden als je voor het eerst werkgever wordt. Daarnaast hebben werkgevers veel verantwoordelijkheden. Je zal je moeten verdiepen in veel wetten en regels verbonden aan het werkgeverschap.

Heb je hier weinig kaas van gegeten? Wellicht heb je iemand (mede ondernemer) in je netwerk die je kan helpen. Zo niet schakel dan de hulp in van een accountant, verzekeringsadviseur, administratiekantoor of arbeidsjurist.

1) Via je eigen netwerk
2) Hang een advertentie op de deur
3) Adverteer via andere media
4) Besteed het hele proces uit

Zeker als je net begint en flexibel wilt zijn dan kan het interessant zijn om gebruik te maken van een payrollbedrijf. Een bedrijf (werkgever) besteedt het werkgeverschap juridisch gezien uit aan het payrollbedrijf. Zo kan je flexibel en gemakkelijk een werknemer aannemen en worden de administratieve en juridische verantwoordelijkheden uit handen genomen.

Met payrollen zijn er drie partijen:

  1. De opdrachtgever. Dit is het bedrijf waar de werkzaamheden verricht worden en waar de leiding en het toezicht ligt.
  2. De werknemer
  3. De werkgever, het payroll bedrijf is jouw formele werkgever

Bovenstaande houdt in dat zaken als de arbeidsovereenkomst en salarisverwerking via het payrollbedrijf verlopen. Zij treden op als een externe HR-dienstverlener die je bijstaat. De werknemers zijn ervan verzekerd dat zaken als de betaling van het salaris, de verwerking van vakantiedagen, het vakantiegeld en de pensioenafdrachten altijd tijdig en correct worden afgehandeld. Als een werknemer ziek of arbeidsongeschikt is dan wordt deze bij een goed payrollbedrijf begeleid en doorbetaald.

Een payrollbedrijf verdient aan de dienst payroll. Door de schaalgrootte kan een payrollbedrijf voordeliger bij leveranciers diensten inkopen. Hierbij kan je denken aan een ziekteverzuimverzekering, arbodienst, software en accountancy. Een payrollbedrijf is ingericht op het zo efficiënt mogelijk verwerken van alle administratieve handelingen. Door de grootschalige inkoop, de flexibiliteit en de tijdsbesparing kan je stellen dat een gedegen payroller voordeliger is dan personeel zelf in dienst nemen. Er kan soms ook een kostenvergelijking op maat voor je bedrijf gemaakt worden.

Is de keuze in principe gemaakt om te gaan payrollen, let dan vooral op het volgende:

  • Hoe is de betrouwbaarheid gewaarborgd? Is er een NEN 4400 certificering en een ABU of NBBU lidmaatschap? De NEN 4400 bewijst dat onder andere de (personeels)administratie op orde is en dat er op tijd voldoende loonheffingen en omzetbelasting afgedragen wordt. Het ABU- of NBBU-lidmaatschap is een waarborg. Het geeft de garantie dat cao’s en wet- en regelgeving nageleefd worden. Door deze keurmerken ben je verzekerd van kwaliteit en financiële betrouwbaarheid.
  • Zijn er verborgen marges? Zijn de tarieven (volledig) transparant zonder extra kosten? Geregeld zijn er verborgen kosten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat feestdagen apart in rekening worden gebracht, terwijl dat bij een andere aanbieder opgenomen is in het tarief. Dit is soms niet direct duidelijk. Vraag er dus naar en duik zo nodig de algemene voorwaarden in.
  • Is er een eigen risico bij ziekteverzuim? De laatste jaren zijn er een flink aantal payrollbedrijven ontstaan die bijvoorbeeld de eerste twee weken van verzuim in rekening brengen. Andere payrollers dragen het volledige verzuimrisico. Het grootste deel van ziekteverzuim vindt natuurlijk plaats in die eerste twee weken. Daarom lijkt het tarief lager, maar kunnen de uiteindelijke kosten hoger zijn.
  • Kan je opzeggen? Is het payrollbedrijf overtuigd van haar dienstverlening? Net als bij veel andere diensten kan de opzegtermijn variëren van een maand tot een jaar. Een lange opzegtermijn kan vervelend uitpakken en ongewenste verplichtingen met zich meebrengen.
  • Is er een minimum aantal uren of varieert het tarief op basis van de aangeleverde uren? Een van de voordelen van payrollen is dat je (bij een goede payroller) van tevoren weet waar je aan toe bent. Er zijn ook payrollbedrijven die de tarieven verhogen als er minder uren worden aangeleverd. Het kan daarom zo zijn dat het wat minder gaat met je bedrijf en het tarief op dat moment verhoogd wordt.

Naast deze punten kunnen er nog veel variaties zijn in de werkwijze. Hoe worden de werknemers geïnformeerd en benaderd? Hoe worden de gewerkte uren verwerkt en hoe snel wordt er verloond als deze aangeleverd zijn? Zijn er opleidingsmogelijkheden? Is maatwerk mogelijk?

Al met al zorg dat je goed geïnformeerd bent en durf de juiste vragen te stellen.

Communicatie


a. Logo en huisstijl kiezen
b. Visitekaartjes laten maken
c. Website regelen
d. Zakelijk mailadres (telefoon) regelen
e. Registreren bij Google Mijn Bedrijf

Ook door de juiste muziek kun je jouw klanten verleiden om langer in de winkel te blijven en meer te consumeren of te kopen. Door de juiste muziek te draaien, help je klanten zich prettig te laten voelen en geef je de winkelbeleving een flinke boost.

Een paar praktisch tips:

  1. Check of je playlist bij je bedrijf en je merkidentiteit past.
  2. Zorg voor een eigen geluid en een passend volume.
  3. Denk niet alleen aan je klant, maar ook aan je personeel.

Wat is de juiste muziek voor jouw winkel? Wat past bij je concept, je klanten, hun stemming en het moment? Meer weten over wat muziek voor jou kan doen?
Kijk eens op muziekwerkt.nl en doe ook de test om te zien welk type muziek het beste bij jouw zaak past. Met behulp van een aantal simpele en korte vragen wordt het muziekprofiel voor jouw zaak samengesteld.

Muzieklicentie regelen (Buma/Stemra en Sena)

Als je muziek draait in je winkel, in wat voor vorm dan ook, heb je toestemming van de producenten van de muziek nodig en ben je verplicht om hiervoor te betalen.

Aangezien het onmogelijk is om van alle individuele makers toestemming te krijgen is dit geregeld via een muzieklicentie van Buma/Stemra en Sena.

Regel je muzieklicentie gemakkelijk en snel via www.mijnlicentie.nl. Op de website kun je direct de kosten voor je winkel bereken aan de hand van bijvoorbeeld de oppervlakte van de ruimte en de duur dat je de ruimte huurt. Ook kun je de licentie direct aanvragen.

Ben je aangesloten bij een brancheorganisatie? Dan loont het om na te gaan of zij een collectieve overeenkomst voor muziekgebruik hebben gesloten. In dat geval kun je profiteren van een aantrekkelijke korting.

a. Het belang van je etalage als communicatie middel

a. Ga je (lokaal / regionaal / landelijk) media inzetten of acties doen

b. Kun je lokaal samenwerken met andere ondernemers

c. Online media inzetten

  • Eigen website (seo en sea)
  • Zakelijke social media accounts openen
  • Registreren bij Google Mijn Bedrijf

Overige zaken


Graag jullie input / suggesties!


We streven er naar om alle informatie zo objectief mogelijk te plaatsen en stellen input van jullie ook zeer op prijs.

Heb je handige tips of wil je nuttige informatie en ervaringen delen met andere ondernemers? Laat het ons weten via het contactformulier!


Contact

Welke bedrijven
kunnen jou helpen


Om jou te helpen hebben we een bedrijvengids opgezet gekoppeld aan de checklist voor het starten van een eigen bedrijf en tevens met bedrijven die tijdelijke / flexibele producten en diensten leveren speciaal voor pop up stores en (door)startende ondernemers.


Naar de Bedrijvengids

Het grove idee


logo CBS logo KvK

logo Belastingdienst

Het businessplan


logo Ik ga starten logo Ondernemersplein

logo Ondernememingsplannenfabriek

Operationeel aan de slag


logo Pop-up Solutions logo POP UP PLAZA

logo Building Retail logo Vendit

logo Pintip logo Rabobank

Het runnen van je winkel / Communicatie & Marketing


logo Pop-Up Media